بهداشت دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی یکی از روش های پرطرفدار در میان همه افراد جامعه با هر سن و جنسیتی است که می تواند دندان ها را صاف و مرتب کرده و ناهنجاری های مال اکلوژن را برطرف نموده و در نهایت به زیبایی لبخند بیمار و افزایش اعتماد به نفس او کمک کند. درمان ارتودنسی با استفاده از انواع براکت های ارتودنسی صورت می ‌گیرد. رعایت بهداشت دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی به منظور پیشگیری از بروز پوسیدگی در دندان ها و عفونت در لثه ها بسیار حائز اهمیت است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با راهکارهایی برای رعایت بهداشت دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی آشنا شوید.

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی

همانطور که پیش از این نیز به این مطلب اشاره شد، در طول مدت درمان ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت است. مهم ترین تکنیک ها برای تمیز کردن دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی استفاده از مسواک و نخ دندان است. همواره توصیه می شود در طول مدت درمان ارتودنسی از مسواک های مخصوص درمان ارتودنسی، استفاده شود. این مسواک ها می توانند از نوع دارای فرچه های نرم و یا دارای فرچه های غیر همسطح که وسط آن ها کوتاه تر از لبه هایشان است باشد. توجه داشته باشید بهتر است از مسواک های برقی استفاده نشود و در صورت استفاده از مسواک های برقی از قدرت متوسط آن استفاده شود تا مانع از برخورد پشت مسواک با براکت های دندان شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار ارتودنسی تویین بلاک

خمیر دندان مورد استفاده در طول مدت درمان ارتودنسی نیز بنا به توصیه متخصصین ارتودنسی بهتر است حاوی فلوراید باشد و هر بار حداقل دو مرتبه بعد از وعده های غذایی و به مدت ۲ دقیقه با استفاده از این خمیر دندان های حاوی فلوراید، دندان ها مسواک شوند.

بیماران باید همواره توجه داشته باشند بخش های خارجی دندان، قسمت های داخلی و لبه های دندان حتماً تمیز شوند. بین سیم های ارتودنسی و نیز در لابه لای براکت ها و اطراف لثه ها نیز محل تجمع پلاک ها و باکتری ها است و در صورتی که این نواحی به دقت تمیز نشوند، ممکن است موجب بروز پوسیدگی و عفونت در دندان ها و بیماری لثه شود. در ادامه مسواک های مخصوص و نخ دندان های مخصوص ارتودنسی به شما معرفی شده و روش صحیح مسواک زدن در طول مدت درمان ارتودنسی نیز آموزش داده خواهد شد.

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

آشنایی با مسواک مخصوص ارتودنسی

در طول مدت درمان ارتودنسی، تمیز کردن بین سیم ها و دندان ها و بین براکت ها بسیار دشوار است و ممکن است بیماران در تمیز کردن بخش های نزدیک براکت ها و سیم های ارتودنسی با مشکلاتی روبرو شوند. بنابراین ابزارهایی مانند مسواک های بین دندانی که به آن ها پروکسابراش نیز گفته می شود، برای کمک به این بیماران طراحی و ساخته شده اند. این مسواک ها حاوی یک دسته فرچه مانند هستند که دورتادور مسواک و رو به بیرون قرار گرفته اند، در نتیجه می توان برای پاک کردن فضاهای کوچک بین براکت ها، اطراف بندها و زیر سیم ها از این مسواک های مخصوص استفاده نمود.

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

آشنایی با واتر پیک

یک ابزار کمک کننده دیگر برای تمیز کردن بین دندان ها و لابه لای سیم ها و براکت ها، دستگاه شستشو دهنده واترپیک است. در این دستگاه باریکه آبی با فشار زیاد به سطح دندان‌ ها پاشیده می‌ شود. در نتیجه ذرات غذایی به دام افتاده در اطراف دندان ها و لابه لای آن ها را با فشار از محل خود خارج می کند. توجه داشته باشید واترپیک به هیچ عنوان به تنهایی و بدون استفاده از مسواک و نخ دندان ابزار کافی برای تمیز کردن دهان و دندان نخواهد بود و تنها زمانی این ابزار مفید است که در کنار مسواک های مخصوص ارتودنسی و نخ دندان های مخصوص استفاده شود.

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

آشنایی با نخ دندان های مخصوص ارتودنسی

استفاده از نخ دندان به خصوص در طول مدت درمان ارتودنسی برای تمیز کردن اطراف دندان ها و خارج کردن ذرات غذایی به دام افتاده در میان آن ها بایستی حداقل یک بار در روز مورد استفاده قرار بگیرد تا دندان‌ ها و لثه ‌ها را تمیز و سالم نگه دارد. استفاده از نخ دندان های مخصوص ارتودنسی مانع گسترش بیماری های لثه شده و از بروز حساسیت در نواحی لثه و تغییر رنگ لثه ها به قرمز تیره و تورم و کبودی آن ها جلوگیری می کند. توجه داشته باشید سلامت دهان و دندان و بخصوص لثه ها در بهبود عملکرد براکت ها در هدایت دندان ها به سمت جایگاه صحیحشان بسیار موثر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوامل موثر در برگشت ارتودنسی و بینظمی دوباره دندان

آشنایی با فلاس تریدر

پلاس تریدر ابزار کمکی برای نخ دندان کشیدن در طول مدت درمان ارتودنسی است که عملکردی شبیه سوزن و نخ دارد. بیماران می توانند یک سر نخ ارتودنسی را از میانه فلاس تریدر عبور دهند. سپس تریلر را کشیده و در نهایت نخ را از هر دو سر بگیرند و اطراف دندانی که نخ میان آن قرار گرفته به بالا و پایین حرکت دهند. به وسیله فلاس تریدر بیماران در طول مدت درمان ارتودنسی می توانند به راحتی بین دندان ها را تمیز کرده و از بروز پوسیدگی دندان، تجمع پلاک ها و باکتری ها و ابتلا به عفونت لثه ها جلوگیری نمایند.

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

روش صحیح مسواک زدن در طول مدت درمان ارتودنسی

هنگام مسواک زدن با وجود براکت های ارتودنسی توصیه می‌ شود از بخش های خارجی دندان ها شروع نموده و نوک فرچه مسواک مخصوص ارتودنسی را به طور صاف روبه روی دندان ها قرار دهید. سپس با استفاده از حرکات دورانی به آرامی دندان ها را تمیز نمایید. برای تمیز کردن فاصله میان دندان ها، براکت ها و سیم ها نیز با حرکات دورانی بهتر است مسواک را کمی مورب کرده و سپس به سمت بالا و پایین و عقب و جلو مسواک را حرکت دهید تا دندان ها به طور کامل پاکیزه شوند. در نهایت سطوح داخلی دندان ها را نیز مانند سطوح خارجی با استفاده از حرکات بالا و پایین تمیز نمایید تا از بروز پوسیدگی های دندانی در حین درمان ارتودنسی جلوگیری کنید.

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان و دندان در ارتودنسی

سایر نکات مهم در رعایت بهداشت دهان و دندان در طول مدت درمان ارتودنسی

یکی از نکات مهم در طول مدت درمان ارتودنسی، مراجعه همزمان به متخصص ارتودنسی و یک دندانپزشک عمومی است، زیرا تخصص یک ارتودنتیست بررسی بهبود سلامت دهان و دندان در اثر اصلاح جایگاه دندان ها و بهبود نحوه قرار گیری دندان ها است و دندانپزشک عمومی می تواند دندان ها را از نظر سلامت بررسی کرده و نکاتی برای پیشگیری از بروز پوسیدگی و عفونت در اطراف دندان ‌ها و لثه ‌ها به بیماران خود ارائه کند. بنابراین معاینه و مراجعه همزمان به متخصص ارتودنسی و دندانپزشک عمومی برای داشتن دندان هایی سالم و مرتب بسیار مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا و کاربرد آن
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code