آیا تانگ کریب (tongue crib) می تواند عاداتی مانند مکیدن انگشت شست را متوقف کند؟

تانگ کریب (tongue crib)، ابزاری فلزی است که در بخش بالا و جلویی محوطه دهانی قرار می گیرد. این وسیله در خردسالانی که در اثر مکیدن انگشت شست یا فشار آوردن به دندان ها با زبان (tongue thrust)، دچار مشکلات دندانی، فکی، عضلانی یا استخوانی شده اند، به کار می رود.

دندانپزشک ممکن است برای توقف این عادات، استفاده از تانگ کریب را برای چندین ماه تجویز نماید. این روش درمانی معمولا اثر گذار است اما راه های دیگری نیز، برای ترک این عادات و تصحیح وضعیت دندان ها وجود دارد. در مواردی، امکان دارد همزمان با تانگ کریب، از ابزار و روش های دیگری هم برای درمان عادات مکیدن شست و تانگ تراست (فشردن زبان به دندان ها یا جلو آمدن زبان) استفاده شود.

نحوه عملکرد تانگ کریب

تانگ کریب یک ابزار ارتودنسی است که در آن یک شبکه فلزی، بخش جلویی سقف دهان را می پوشاند. این شبکه، به کودک اجازه نمی دهد شست یا دیگر انگشتانش را بمکد. در واقع، شبکه جلوی ایجاد مکش را می گیرد و کودک دیگر نمی تواند مک بزند.

همچنین، تانگ کریب ممکن است با عقب و پایین راندن زبان بتواند موقعیت قرار گیری زبان در دهان را تصحیح کند. برخی کودکان، زبان خود را به سمت جلو و بالا می آورند که می تواند مشکلاتی در دهان ایجاد کند. اگر دندانپزشک متوجه آسیبی در دهان کودک شما بشود که در اثر موقعیت بد زبان یا مکیدن انگشتان به وجود آمده باشد، استفاده از تانگ کریب را پیشنهاد می دهد.

تحقیقات انجام شده، نشان دادند که تانگ کریب (tongue crib) می تواند باعث توقف عادت مکیدن شود. همچنین، اوربایت (overbite) را کاهش می دهد و تاثیرات مثبتی در بهبود مشکلات ارتودنسی دارد.

تانگ کریب ممکن است متحرک و یا ثابت باشد. دندانپزشک با بررسی وضعیت دهان و دندان کودک، بهترین و مناسب ترین نوع را تجویز می کند. اگر احساس می کنید که فرزند شما، گذاشتن تانگ کریب در دهان را فراموش نمی کند و می تواند از آن به خوبی مراقبت کند، نوع متحرک می تواند گزینه مناسبی باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شلوغی دندان ها و درمان آن

برای ترک عادت مکیدن انگشتان و تانگ تراست (tongue thrust) ممکن است لازم باشد کودک بین چند ماه تا یک سال از تانگ کریب استفاده کند.

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

تانگ کریب در درمان چه مشکلاتی موثر است؟

تانگ کریب، جلوی مکیدن انگشتان و فشردن زبان به دندان ها را می گیرد و می تواند نحوه قرار گیری زبان را تصحیح کند. خود عادت مکیدن انگشت شست می تواند به تانگ تراست منجر شود. البته، لزوما در تمام موارد این دو عادت با یکدیگر مرتبط نیستند. از جمله مشکلاتی که مکیدن انگشتان و فشردن زبان به دندان ها در دهان ایجاد می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب به دندان های جلویی فک بالای کودک
  • تغییر بایت (bite) کودک. برای مثال، ایجاد اوربایت (overbite) یا اپن بایت (open bite)
  • روش بلع اشتباه و غیر عادی
  • مشکل در هم ترازی فک
  • الگو های غلط تکلم

نوزادان و کودکان در سنین پایین تر، معمولا برای احساس راحتی و آرامش، انگشتان خود را می مکند. این رفتار کاملا طبیعی است و خطری ندارد. اما زمانی که کودک بزرگتر می شود، این رفتار و هم چنین فشردن زبان به دندان ها، نگران کننده است. این دو عادت ممکن است بر موارد زیر تاثیر بگذارند:

  • دندان های دائمی
  • رشد استخوان ها
  • هم ترازی فک
  • تکلم

چگونه می توان این عادات را در کودکان تشخیص داد؟

علائم زیر ممکن است نشان دهنده تانگ تراست باشند:

  • در زمان بیان برخی حروف و کلمات، زبان به سمت دندان های جلویی حرکت می کند و به آن ها می چسبد.
  • نفس کشیدن از راه دهان.
  • ترک خوردن و خشکی لب ها
  • در حالت استراحت، لب ها باز باقی می مانند.

دیگر ابزار های ارتودنسی

تانگ کریب، تنها یکی از انواع ابزار های ارتودنسی است که برای درمان مکیدن شست و تانگ تراست به کار می رود. از دیگر ابزار ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزار هاولی (Hawley’s appliance)
  • چنگگ زبان (tongue rake)
  • حفاظ زبان (tongue screen)
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با درمان ارتودنسی می توان دندان قروچه را درمان کرد؟

برخی از این ابزار ها، دارای چنگگ یا میله های نوک تیزی هستند که موقعیت زبان را تغییر می دهند و از مکیدن جلوگیری می کنند. برخی، دارای قسمت پلاستیکی چرخانی هستند که زبان می تواند آن را حرکت دهد.

برخی از دیگر ابزار ها مانند تانگ کریب عمل می کنند و جلوی مکیدن انگشتان و تانگ تراست را می گیرند؛ بدون این که قسمت اضافه چرخانی داشته باشند. دندانپزشک با توجه به وضعیت دهان و دندان کودک، بهترین روش درمانی و مناسب ترین ابزار های ارتودنسی را بر می گزیند. برای مثال، ممکن است اکسپندر (expander) یا بریس دندانی را تجویز کند.

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

چه زمان باید از تانگ کریب استفاده کرد؟

زمانی که دندان های شیری کودک در حال افتادن هستند، استفاده از تانگ کریب یا دیگر ابزار ها باید بررسی شود. هنگامی که در دهان کودک هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی وجود دارد، زمان بسیار مناسبی برای شروع درمان ارتودنسی است. از آن جایی که در این سن، استخوان های کودک هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، می توان به راحتی مشکلات را برطرف کرد و احتمال موفقیت درمان بسیار بالا است.

حتی در صورتی که مشکل آشکاری در دندان ها و فک کودک وجود نداشته باشد، استفاده از تانگ کریب ممنوعیتی ندارد. همانطور که گفته شد، استفاده از این وسیله در ترک عادت تانگ تراست و مکیدن انگشتان بسیار مفید است.

آیا استفاده از این ابزار ارتودنسی دردناک است؟

دندانپزشک توضیحات کاملی را در این باره، در اختیار شما و فرزندتان قرار می دهد. قرار دادن تانگ کریب در دهان ممکن است همراه با کمی درد باشد. در روز های نخست، کمی احساس ناراحتی و درد عادی است. این حس پس از مدتی به طور خود به خود از بین می رود.

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

ظاهر تانگ کریب

تانگ کریب ها شامل میله های فلزی (bars) هستند که در نزدیکی دندان های جلویی قرار می گیرند. این میله ها، ظاهری شبکه مانند می سازند. تانگ کریب های ثابت، به وسیله یک سیم به دندان های مولر (molars) فک بالا متصل می شوند. این سیم به دور دندان مولر می پیچد و سپس در پشت دندان ها امتداد می یابد و ظاهری قفس مانند (crib) پیدا می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

روش های درمانی دیگر

قبل از شروع هر گونه درمان ارتودنسی، گفتار درمانی و غیره، بهتر است به فرزندتان در ترک عادت مکیدن انگشت شست یا فشردن زبان به جلو، کمک کنید. فراموش نکنید که استفاده از درمان های ارتودنسی مانند قرار دادن تانگ کریب، ممکن است به تنهایی برای ترک عادت کافی نباشد. در واقع، امکان دارد پس از برداشتن تانگ کریب، کودک رفتار نادرست خود را از سر بگیرد. در نتیجه، علاوه بر شروع درمان ارتودنسی باید از لحاظ روانی و رفتاری نیز، کودک را برای ترک عادت آماده کرد.

بسیار مهم است که خود کودک نیز، مشتاق توقف این رفتار های آسیب زننده باشد. در این صورت، درمان با احتمال بیشتری جواب می دهد. والدین کودک، همواره باید فرزند خود را در این راه تشویق کنند و با او همراه باشند. به علاوه، می توان از متخصصان گفتار درمانی کمک گرفت تا تاثیرات تانگ تراست و مکیدن انگشتان بر نحوه سخن گفتن، از بین برود. متخصصان گفتار درمانی، نحوه صحیح بلعیدن را به کودک می آموزند و مشکلات گفتاری او را برطرف می کنند. تعداد جلسات مورد نیاز برای گفتار درمانی به شدت مشکل کودک بستگی دارد.

همانطور که گفته شد، با استفاده از این روش ها می توان موقعیت قرار گیری زبان و دهان را، در حالت استراحت، تصحیح کرد.

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

درمان مکیدن انگشت با تانگ کریب

چه زمان باید به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

اگر پس از ۷ سالگی، فرزند شما همچنان انگشتان خود را می مکد و یا در تکلم دچار مشکل است، بهتر است به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. در صورتی که کودک با دهان باز نفس می کشد و یا بلع غیر عادی دارد نیز، معاینه تخصصی ارتودنسی می تواند کمک کننده باشد.

بهتر است این عادات مخرب در کودکی کنار گذاشته شوند. بدین گونه، از مشکلات جدی تر دهانی و فکی جلوگیری می شود.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، تانگ کریب می تواند در ترک عادت مکیدن انگشتان و تانگ تراست موثر باشد. به علاوه، تانگ کریب آسیب ها و مشکلات ایجاد شده در دهان را برطرف می نماید. اگر فرزند شما در تکلم و تکنیک بلع دچار مشکل است، بهتر است به دندانپزشک متخصص ارتودنسی و متخصص گفتار درمانی مراجعه کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code