مراقبت های بعد از جراحی فک

چه کسانی نیازمند انجام جراحی فک یا ارتوگناتیک هستند؟ گاهی افراد به دلایل مختلف دچار مشکلات و عارضه‌هایی در قسمت فک می‌شوند و در انجام برخی کارها دچار اختلال خواهند شد. بنابراین جراحی زیبایی فک می‌تواند کمک‌کننده باشد و تا حد زیادی مشکلات فکی را برطرف می‌کند. آیا می‌توان گفت با انجام جراحی فک بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به آن برطرف می‌شود؟ قطعاً انجام جراحی فک برای بهتر شدن وضعیت فک است اما مراقبت بعد از جراحی فک و سایر نکات دیگر نیز در آن اثرگذار خواهد بود. حال باید دانست که این جراحی چگونه انجام می‌شود و چه مراقبت‌هایی بعد از انجام آن باید اعمال کنیم.

جراحی فک یا ارتوگناتیک چیست؟

کسانی که بین استخوان فک و دیگر اعضای صورتشان هماهنگی وجود ندارد و به همین خاطر سبب ایجاد مشکلات و عوارضی شده‌اند از نوعی جراحی به نام ارتوگناتیک استفاده می‌کنند. شناخت و تشخیص این ناهماهنگی و تصمیم درباره انجام جراحی نیاز به بررسی و تشخیص از جانب یک متخصص ارتودنسی و جراحی فک دارد. ساختار صورت و آناتومی آن نیز عامل تعیین‌کننده نوع و چگونگی عمل‌های جراحی هستند. بنابراین تصمیم نهایی درباره جراحی ارتوگناتیک را به یک متخصص ماهر بسپارید. جراحی فک یا ارتوگناتیک چیست؟

آناتومی و فرم استخوان‌های فک و صورت اثر بسیار مستقیمی بر روی کیفیت و چگونگی زندگی ما دارد. قطعاً ایجاد هر گونه اختلال سبب بروز مشکلات متعدد در انجام بسیاری از کارهای ما می‌شود و زندگی را از حالت نرمال خارج خواهد کرد. عملکرد برخی از اجزای صورت با بروز مشکلات این چنینی سبب بروز اختلالات و ناهنجاری‌هایی می‌شود. هر گونه مشکل جزئی و یا کلی در ساختار کلی چهره به ویژه استخوان‌های فک می‌تواند ناراحتی‌های زیادی را به وجود آورد.

مشکلاتی در خوردن و جویدن، سردرد، ضعف استخوان عضلانی، درد فک و حتی اختلالاتی در صحبت کردن نمونه مشکلاتی از این عوارض هستند. هدف اصلی انجام جراحی فک یا ارتوگناتیک همان بر طرف کردن اختلالات ناشی از فک به نسبت دیگر اجزای صورت است. انجام این جراحی باعث بر طرف شدن ناهنجاری‌هایی همچون تنفس، بلع، صحبت کردن، جویدن و… خواهد شد. علاوه بر این موارد انجام جراحی فک جنبه عمل زیبایی صورت نیز دارد و بر روی چهره فرد تأثیر فوق‌العاده‌ای می‌گذارد. داشتن اطلاعات و آگاهی کافی و جامع می‌تواند در روند انتخاب و همچنین مراقبت‌های بعد از جراحی مفید باشد.

مراقبت بعد از جراحی فک

مراقبت بعد از جراحی فک

آیا بعد از جراحی فک نیاز به مراقبت خاصی است؟

با پیشرفته شدن تکنولوژی و امکانات، خصوصاً در زمینه دندانپزشکی بسیاری از روش‌های درمانی آسان‌تر از گذشته امکان‌پذیر شده است و دوره نقاهت بعد از جراحی فک بسیار کمتر و مشکلات ناشی از آن کاهش یافته‌اند. هر چند انجام عمل‌های جراحی راحت‌تر شده باشد اما نیاز به مراقبت بعد از انجام جراحی فک یکی از الزامات به شمار می‌رود. انجام جراحی فک در مقایسه با دیگر جراحی‌ها خیلی پیچیده و دردناک نیست و گاهی اوقات وجود درد و سوزش‌های جزئی با تجویز داروهای مسکن از جانب متخصص کاهش خواهد یافت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات لثه در طول دوران ارتودنسی و راه‌ های مقابله با آن

بنابراین نگران درد و سوزش‌های خفیف در روزهای ابتدایی نباشید چرا که این روند موقتی بوده و با برخی مراقبت‌های ساده قابل رفع هستند. تنها کافی است تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا از ایجاد عفونت در محل زخم جلوگیری کنید برای این کار نیز بهداشت نواحی زخم را رعایت کرده و از آنتی بیوتیک‌ها استفاده نمایید. احساس کشیدگی و تورم و التهاب در صورت به طوری که حرکت باز و بسته کردن دهان نیز برای شما مشکل‌ساز می‌شود در روز های اول طبیعی است. همچنین جویدن و بلعیدن غذاهای سفت نیز برای شما سخت خواهد شد اما جای نگرانی نیست و همگی این اتفاقات گذرا هستند.

بسته به نوع و آناتومی بدن هر فرد واکنش بدن هر شخص بعد از جراحی متفاوت است. اوج درد و سوزش در افراد ۲ الی ۳ روز خواهد بود و بعد از آن رو به بهبودی می‌رود. خوابیدن درست و صاف و به پشت و همچنین استفاده از کمپرس سرد بر روی محل التهاب‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد. بیشتر تورم‌ها بعد از یک الی دو هفته از بین می‌روند اما گاهی التهاب‌های خفیف نیز تا چند ماه باقی می‌مانند.‌

مراقبت بعد از جراحی فک

مراقبت بعد از جراحی فک

مراقبت های لازم پس از جراحی ارتوگناتیک

مراقبت و نگهداری بعد از انجام هر گونه عمل جراحی همچون جراحی فک بسیار ضروری و در روند تأثیرگذاری و بهبودی بسیار موثر هستند. قطعاً جراحی فک نیاز به بیهوشی دارد و اثرات بیهوشی نیز تقریباً تا یک ساعت بعد از عمل از بین خواهد رفت. بنابراین ماندن در بیمارستان در صورت عدم وجود مشکل جدی تا چند ساعت کافی است. چنانچه هر دو فک شما نیاز به جراحی داشته باشد بستری شدن به اندازه یک شب الزامی خواهد بود. دندانپزشک متخصص و پرستار مربوطه بعد از اتمام جراحی داروهای رفع سرگیجه و حالت تهوع را برای شما تجویز می‌کنند و تا زمان مرخص شدن بر روی شما نظارت دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان ها در کودکان و بزرگسالان

همچنین داروهای آنتی بیوتیک و استروئید نیز برای جلوگیری از ایجاد عفونت به شما داده می‌شود. بهترین کار این است که سعی کنید دهان خود را باز کنید اما اوایل این کار با وجود بندهای پلاستیکی برای شما محدود خواهد بود. علاوه بر بندهای پلاستیکی ممکن است برای دندان‌های بالایی نیز اسپلینت بایت اکریلیک نیز تجویز می‌شود. همچنین گازهای استریل بسیار نازکی نیز برای مراقبت به دور صورت می‌بندند. حالت تهوع بعد از بیهوشی امری طبیعی است و با گذشت زمان اندکی برطرف خواهد شد.

پرستار مربوطه به دستور دندانپزشک متخصص از شما مراقبت کرده و هر گونه داروهای ضروری را برای تسکین درد و سوزش و یا رفع حالت تهوع به شما می‌دهد. رعایت بهداشت برای بهبود کامل خصوصاً در چند روز اول چه در داخل بیمارستان و چه در منزل بسیار مهم است. میل کردن مایعات زیاد بسیار توصیه می‌شود. برای ریکاوری خود و ترمیم زخم‌های داخل دهان بهتر است پیاده‌روی کرده و تنفس‌های عمیق از طریق دهان و بینی داشته باشید.

مراقبت بعد از جراحی فک

مراقبت بعد از جراحی فک

اکنون برخی از مراقبت‌های مورد نیاز به ویژه تا ۲۴ ساعت اول را برای شما یادآوری خواهیم کرد:

Ø     مصرف دارو

بعد از جراحی ممکن است فرد دچار عفونت و یا التهاب و تورم در ناحیه صورت شود. بنابراین برای آن‌ها آنتی بیوتیک و استروئید تجویز خواهد شد. همچنین برای کاهش درد و سوزش‌های خفیف از ایبوپروفن و دیگر مسکن‌ها و برای مرطوب کردن راه تنفس نیز از اسپری سالین استفاده می‌کنند.

Ø     کاهش تورم و التهاب

کمپرس سرد و یا یخ را به آرامی به مدت ۳۰ الی یک ساعت بر روی صورت خود قرار دهید. مصرف داروهای استروئیدی نیز برای کاهش التهاب بسیار کمک‌کننده هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  منظور از ارتودنسی سریع چیست؟ آیا واقعیت دارد؟

Ø     رعایت بهداشت

رعایت بهداشت خصوصاً بعد از جراحی، خود نوعی پیشگیری از بروز مشکلات جدی‌تر است. بنابراین در این زمینه نهایت تلاش خود را بکار گیرید..

سوالات متداول

  • مراقبت بعد از جراحی فک چگونه است؟

با مراقبت از استخوان فک و صورت بعد از جراحی در واقع نیمی از فرآیند بهبود را طی خواهید کرد. سعی کنید هنگام خوابیدن سر را بالاتر از بدن قرار دهید و مرتب داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف کرده و چند وقت یک بار به مطب مراجعه نمایید. همچنین اشیاء سنگین را در دوران نقاهت جابه‌جا نکنید و از مسواک زدن در قسمت‌های جراحی شده بپرهیزید. بیماران باید تا چند روز ابتدایی از خوردن برخی غذاها اجتناب کنند و رژیم سبکی را دنبال نمایند. بنابراین بهتر است غذاهایی که نیاز زیادی به جویدن ندارند مانند پوره سیب‌زمینی، سوپ، و… میل کنید.

  • بعد از جراحی فک چه اقداماتی ممکن است ضروری باشد؟

معمولا جراحی فک و درمان ارتودنسی همزمان و به موازات هم به منظور برطرف کردن بی نظمی های دندانی و مشکلات مال اکلوژن و اختلالات فکی اتفاق می افتد. بنابراین در بسیاری از موارد لازم است فرد پس از جراحی فک، درمان ارتودنسی خود را از سر گرفته و دوره ای حدودا ۶ تا ۹ ماهه برای درمان ارتودنسی طی نماید.

جمع بندی

به دلایل متفاوتی ممکن است گاهی به صورت مادرزادی و گاهی نیز بر اثر شرایط مختلف مشکلاتی را برای فک به وجود آمده باشد. جراحی فک یکی از پرکاربردترین راه‌هایی است که می‌توان برای از برطرف کردن عارضه‌های فکی استفاده کرد. جراحی فک نیز مانند هر عمل جراحی دیگر نیاز به مراقبت بعد از جراحی خواهد داشت. مصرف داروهای استروئیدی برای کاهش تورم و التهاب، همچنین مصرف داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک نیز برای جلوگیری از درد و عفونت باید مصرف شود. رعایت بهداشت، مصرف داروهای تجویز شده و دیگر مراقبت‌های بعد جراحی فک را جدی بگیرید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code