مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

افراد در سنین مختلف به دلایلی مانند شلوغی دندان‌ها، قرارگیری نامناسب آن‌ها روی یکدیگر و بی نظمی های دندانی، امکان دارد به ارتودنسی نیاز پیدا ‌کنند. با این حال، روش‌های متعددی برای اردتودنسی وجود داشته و این موضوع ممکن است به سردرگمی افراد بینجامد. با مقایسه الاینر اینویزیلاین (شفاف) یا نامرئی و براکت فلزی، شما را با مزایا و معایب هر دو روش آشنا می‌کنیم تا در نهایت بتوانید؛ پس از مشورت با متخصص ارتودنسی، روش درمان خود را با آگاهی کامل انتخاب نمایید. باید توجه داشته باشید که هر دو روش این درمان با وجود ویژگی‌های بسیار متفاوت نسبت به یکدیگر، شیوه‌های درمانی بسیار موثری هستند.

مزایای ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

الاینر‌های اینویزیلاین یا نامرئی، که به نام الاینر‌های دندانی نیز شناخته می‌شوند؛ قابل جداسازی از دندان‌ها هستند. این الاینر روی دندان قرار گرفته و کاری مشابه با براکت‌ها فلزی انجام می‌دهد: اصلاح موقعیت قرارگیری‌ دندان‌ها با اعمال فشار مناسب به آن‌ها. مزیت‌های استفاده از این روش ارتودنسی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زیبایی بیشتر اینویزیلاین: شاید مهم‌ترین مزیت اینویزیلاین این بوده که شفاف یا نامرئی است. این موضوع به ویژه برای افرادی اهمیت دارد که علاقه‌ای به دیده شدن ارتودنسی خود توسط دیگران نداشته باشند. همچنین در این شیوه ارتودنسی، دیگر نگرانی از بابت نشان دادن لبخند خود نخواهید داشت.
مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

  • قابلیت خارج کردن الاینر‌ها از دهان هنگام صرف غذا: یکی از سوالات متداول بیماران این است که: «آیا باید الاینر اینویزیلاین را همیشه در دهان خود داشته باشیم؟» برای بهترین کارایی، اینویزلاین باید روزانه ۲۲-۲۰ ساعت در دهان قرار گیرد. پس در هنگام خوردن غذا می‌توانید آن‌ را خارج نمایید. این مسئله باعث می‌شود که بدون نگرانی از مشکلاتی نظیر گیرکردن غذا که در ارتودنسی با براکت‌های فلزی اتقاق میافتد؛ از غذا خوردن لذت ببرید. این درحالی است که بسیاری از بیماران در خوردن غذا با براکت فلزی مشکل داشته و احساس ناراحتی می‌کنند.
  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان آسان‌تر با الاینر شفاف: همانند خوردن و نوشیدن، هنگام مسواک زدن نیز می‌توانید الاینرها را از دهان خارج کنید. با نبود چیزی روی دندان‌هایتان، به راحتی می‌توانید به روال همیشگی بهداشت دهان و دندان خود بپردازید.
  • زمان کم‌تر و راحت‌تر بودن فرایند ارتودنسی: با الاینر اینویزیلاین، بیشتر کار متخصص ارتودنسی قبل از قرارگیری الاینر‌ها بر دندان‌های شما صورت می‌گیرد. از اسکن سه بعدی دندان‌ها برای ساخت آن‌ها در آزمایشگاه، استفاده می‌شود. همچنین باید ست‌های متفاوت ارتودنسی را زیر نظر ارتودنتیست امتحان کنید. نیازی به مراجعه به مطب دندانپزشک، برای تنظیم براکت ارتودنسی نبوده و امکان جابه‌جایی یا شل شدن که در براکت‌های فلزی اتفاق میافتد؛ وجود ندارد. در نتیجه تعداد جلسات ملاقات شما با ارتودنتیست خود، به حداقل ممکن خواهد رسید.
  • راحتی‌ بیشتر در استفاده از الاینر نامرئی: اینویزیلاین برخلاف براکت فلزی لبه‌های تیز نداشته و در داخل دهان زخم ایجاد نمی‌کند. نیازی به شستشو دهان با نمک در این مدل ارتودنسی نخواهد بود. همچنین این الاینر‌ها، مشکلات لثه و دهانی کم‌تری در بیمار ایجاد خواهند کرد.
  • دوره درمان سریع‌تر: معمولا بیماران می‌خواهند هرچه زودتر از ارتودنسی نتیجه گرفته و ست آن‌ را از دهان خود خارج نمایند. پس سرعت و بازده روش درمانی در انتخاب نوع ارتودنسی، برای بسیاری اهمیت فراوان دارد. با توجه به تحقیقات چاپ شده در ژورنال The Angle Orthodontist، متوسط زمان ترمیم دندان‌ها با الاینر‌ شفاف ۶ ماه است. این مدت زمان، بسیار کوتاه‌تر از میانگین ۱۸ ماهه ترمیم با براکت‌های فلزی خواهد بود. البته باید توجه داشت که روند سریع درمان با اینویزیلاین در صورتی اتفاق میافتد که سهل انگاری از سوی بیمار انجام نشود و مشکلات حاد دهان و دندان در فرد وجود نداشته باشد و ست ارتودنسی همه روزه ۲۲-۲۰ ساعت در دهان او باقی بماند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باورهای غلط درمورد درمان ارتودنسی

مزایای براکت فلزی

براکت‌های فلزی به بخش خارجی دندان متصل می‌شوند. البته امروزه تنوع زیادی برای انتخاب آن‌ها از انواع سرامیکی تا نوع پشت دندانی وجود دارد. سیم فلزی و نوار رزینی به براکت‌ها متصل شده و با اعمال فشار، دندان‌های نامنظم شما را ترمیم می‌کنند. حال مزیت‌های استفاده از براکت‌های فلزی کدام‌اند؟

  • مناسب برای تمام درمان‌ها: با براکت‌ها، درجه سختی درمان شما اهمیتی نخواهد داشت. ممکن است مشکلات فراوان در رابطه با دندان های خود داشته باشید. براکت‌ها می‌توانند همه آن‌ها را برطرف کرده و در پایان دوره درمان، لبخندی زیبا را به شما باز گردانند. براکت‌ها قدرتمند‌ترین روش به حرکت درآوردن دندان‌ها و بازگردانی آن‌ها به جایگاه طبیعی‌شان هستند.
  • امکان دستیابی به نتیجه‌ای بدون نقص: براکت‌های فلزی نسبت به اینویزیلاین، به نتیجه بهتری می‌توانند منجر شوند. قدرت براکت‌های فلزی برای جا‌به‌جایی دندان‌ها بیشتر خواهد بود. به علاوه، الاینر شفاف با محدودیت در تعداد دندان‌هایی که به‌طور همزمان حرکت می‌دهد؛ مواجه است.
مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

  • انتخاب از بین انواع متنوعی از بریس ارتودنسی: بریس‌ها تنها شامل نوع متداول براکت‌ها و سیم‌های فلزی نیستند. امروزه بیماران می‌‌توانند از براکت‌های پشت دندانی و سرامیکی برای کمتر دیده شدن ارتودنسی خود استفاده کنند. پس اگر با حضور براکت‌های مغایر با رنگ دندان‌ها در دهان خود مشکل دارید؛ می‌توان بدون دیده شدن نمای فلزی، با براکت‌‌های پشت دندانی (لینگوال) و سرامیکی، فرایند ارتودنسی را انجام داد.

تفاوت هزینه ارتودنسی نامرئی و براکت فلزی

به دلیل به کارگیری تکنولوژی پیشرفته اسکن سه بعدی و استفاده از  مواد انعطاف‌پذیر در ساخت الاینر‌ها، هزینه درمان با اینویزلاین معمولا بیشتر از براکت‌های فلزی خواهد بود. البته با توجه به مشکل خاص دندان‌های هر فرد، درمان بعضی از ناهماهنگی‌های دندانی با اینویزلاین سخت یا حتی ناممکن است. در این شرایط اگر فرایند ترمیم ابتدا با الاینر اینویزلاین آغاز شده باشد؛ متخصص ارتودنسی، امکان دارد برای اتمام قرارگیری بعضی دندان‌ها در جایگاه مناسب خود؛ روند ترمیم را با براکت‌های فلزی ادامه دهد. در این موارد هزینه تمام شده، بیشتر از درمان از همان ابتدا با براکت فلزی برای بیمار خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس های دندانی می توانند باعث لقی و افتادن دندان ها شوند؟

کدام روش ارتودنسی برای شما مناسب تر است؟

این مسئله بیشتر از همه چیز به اولویت‌های بیمار و نوع مشکل دندان‌های او بستگی دارد. برای مثال ممکن است بیمار، زیبایی بیشتر الاینر شفاف را به سرعت بالا‌تر روند درمان توسط براکت‌های فلزی ترجیح دهد یا بلعکس. باید توجه داشت که اینویزلاین همیشه بهترین روش درمان نبوده و معمولا برای مشکلات پیچیده‌ ارتودنسی پیشنهاد نمی‌شود.

پیش از این‌که در رابطه با روش ارتودنسی خود تصمیمی اتخاذ کنید؛ حتماً از متخصص ارتودنسی این سوال را بپرسید: «آیا در ترمیم دندان‌های من، با هر دو روش نتیجه یکسانی حاصل خواهد شد؟» پاسخ این سوال به شما امکان انتخابی آگاهانه را در رابطه با روش درمانی مختص خودتان می‌دهد. به علاوه، ارتودنتیست، بهترین روش ارتودنسی برای رفع مشکل دندان‌هایتان را پیشنهاد خواهد کرد.

مسئله تعیین‌کننده دیگر در انتخاب بین این دو روش ارتودنسی، میزان همکاری بیمار در فرایند درمان خواهد بود. یکی از دلایلی که می‌تواند باعث نتیجه نگرفتن روش ارتودنسی اینویزلاین ‌شود؛ عدم وجود همکاری لازم از طرف بیمار است. بیمار برای غذا و سایر امور، الاینر ارتودنسی خود را از دهان خارج می‌کند. سپس برای زدودن کامل ذرات غذا از دندان‌ها، باید به خوبی مسواک بزند.

برخی افراد این مراحل را با زمان‌بندی صحیح انجام نداده و الاینر را دیرتر به جای خود باز می‌گردانند. در نتیجه ارتودنسی به مدت ۲۲-۲۰ ساعت که لازمه کارامدی آن است؛ در دهان فرد باقی نمی‌ماند. همین مسئله باعث مشاهده نکردن نتیجه مطلوب در رفع مشکلات دندان‌های برخی افراد می‌شود. پس اگر در کنار سایر فاکتور‌ها، روحیه و توانایی برقراری نظم در این زمینه را در خود نمی‌بینید؛ بهتر است از الاینر اینویزلاین استفاده نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از براکت لینگوال و تمیز کردن آن چگونه است؟

رعایت بهداشت دهان و دندان در کدام روش راحت تر است؟

در صورت داشتن الاینر اینویزلاین، می‌توانید هنگام مسواک زدن، الاینر خود را خارج کرده و به راحتی به بهداشت دهان و دندان‌تان بپردازید. اما اگر از براکت فلزی استفاده کنید؛ مسواک زدن و کشیدن نخ دندان‌، کمی سخت‌تر خواهد بود. همچنین با وجود براکت‌های فلزی، اگر دندان‌های خود را به خوبی تمیز نگه ندارید؛ امکان ایجاد لکه و پلاک روی آن‌ها وجود دارند. بیماران لازم است دستورات متخصص ارتودنسی را در رابطه با روش صحیح مسواک زدن و کشیدن نخ دندان‌ خود دنبال کنند.

مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

مقایسه الاینر اینویزیلاین و براکت فلزی

سوالات متداول

  • از میان ارتودنسی شفاف و براکت فلزی کدام یک درد کمتری خواهد داشت؟ با توجه به تحقیقاتی که روی بیماران تحت درمان ارتودنسی صورت گرفته است؛ افرادی که در دهان خود الاینر اینویزلاین دارند؛ میزان درد کم‌تری را احساس می‌کنند. هر چند احساس کمی ناراحتی با براکت‌های فلزی تا چند روز اول طبیعی بوده؛ و می‌توان با قرص‌های مسکن زیر نظر متخصص ارتودنسی میزان درد را کاهش داد.
  • کدام روش درمان ارتودنسی سریع‌تر خواهد بود؟ درمان ارتودنسی اینویزلاین به‌طور میانگین در مدت ۶ ماه به اتمام رسیده و از روند ارتودنسی با براکت‌های فلزی (۱۸ ماه)، سریع‌تر است.
  • غذا خوردن و مسواک زدن با داشتن الاینر اینویزلاین آسان‌تر است یا براکت فلزی؟ به دلیل قابلیت جداسازی الاینر اینویزلاین و در نتیجه گیرنکردن غذا در آن‌، خوردن غذا با این ست ارتودنسی آسان‌تر خواهد بود. همین موضوع در مورد مسواک زدن نیز صدق می‌کند.
  • هزینه کدام روش ارتودنسی بالاتر است؟ هزینه ارتودنسی به فاکتور‌های متفاوتی بستگی دارد؛ اما معمولاً ارتودنسی نامرئی به دلیل به کار رفتن تکنولوژی پیشرفته‌تر در فرایند درمان، هزینه بیشتری را شامل می‌شود.

جمع بندی

قصد دارید مشکل بی نظمی دندان‌هایتان را رفع نمایید اما نمی‌توانید بین مزایا و معایب الاینر اینوزیلاین و براکت فلزی سنجش درستی انجام دهید؟ به هیچ وجه انتخابی عجولانه نداشته باشید. ابتدا به صورت جامع تحقیق کرده، سوالاتتان را مطرح کنید و با کمک متخصص ارتودنسی، تصمیمی آگاهانه بگیرید. روش ارتودنسی مناسب، بیش از همه چیز، به مشکل مختص دندان‌ها‌ی هر فرد و اولویت‌های او  باز می‌گردد. مقایسه الاینر اینویزیلاین (شفاف) یا نامرئی و براکت فلزی، شما را به آگاهی بالایی در این زمینه خواهد رساند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code