نحوه تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

استفاده از الاینر اینویزیلاین یکی از روش های محبوب درمان ارتودنسی است که بسیاری از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ترجیح می‌ دهند هنگام قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی از این روش استفاده کنند. در این روش مجموعه ‌ای از الاینر های متحرک و نامرئی برای درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و تقریباً هیچ کس نمی ‌تواند از وجود آن ها در داخل دهان بیمار با خبر شود. بنابراین بیشتر افرادی که نگران ظاهر خود هستند و یا تمایل ندارند کسی متوجه ارتودنسی های آن ها شود ترجیح می ‌دهند از روش درمانی اینویزیلاین برای حرکت دادن دندان ها به سمت جایگاه صحیحشان و صاف و مرتب کردن دندان ‌ها استفاده نمایند. در ادامه این مطلب مزیت هایی که درمان اینویزیلاین نسبت به سایر روش های درمان ارتودنسی دارد برشمرده خواهد شد و راه های تمیز کردن الاینرها را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

 تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

معرفی روش درمان ارتودنسی با الاینر اینویزیلاین

همانطور که پیش از این نیز به این مطلب اشاره شد، ارتودنسی اینویزیلاین یکی از انواع روش های درمان ارتودنسی است که در آن از الاینرهای شفاف و نامرئی استفاده می ‌شود. بنابراین با این روش اطرافیان متوجه وجود دستگاه های ارتودنسی در دهان بیماران نخواهند شد. این روش درمانی برای برطرف کردن ناهنجاری های مال اکلوژن شامل اوربایت، آندربایت، کراس بایت و اپن بایت مفید است و فاصله کم و زیاد بین دندان ها را اصلاح کرده، در برطرف کردن شلوغی و ازدحام دندان ‌ها نیز توانا است. در حالتی که بیمار دچار ازدحام دندان ها باشد به دلیل عدم وجود فضای کافی در فک برای رشد دندان ‌ها، دندان ها از مکان صحیح خود به سمت نادرست متمایل شده و کج می شوند.

حتی در برخی موارد در صورتی که فاصله میان دندان ها کم یا زیاد باشد، ممکن است دندان ها از جایگاه صحیح خود حرکت کنند و در موقعیت نادرستی قرار بگیرند. به عنوان مثال در صورتی که دندان ‌های فک بالا جلوتر از دندان ‌های فک پایین قرار داشته باشند، به آن ناهنجاری اوربایت گفته شده و در صورتی که دندان ‌های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا باشند، به آن ناراحتی آندربایت گفته می ‌شود. در صورتی که دندان‌ های فک بالا و پایین نیز به درستی روی هم قرار نگیرند، بیمار مبتلا به مشکل کراس بایت شناخته می شود. همچنین اگر دندان ‌ها به همدیگر نرسند و دهان بیمار باز بماند بیمار مبتلا به اپن بایت خواهد بود. خوشبختانه همه این ناراحتی ها در صورت صلاحدید و بررسی متخصص ارتودنسی، با استفاده از روش درمان با ارتودنسی اینویزیلاین قابل اصلاح است. در ادامه مزیت های روش درمان ارتودنسی اینویزیلاین نسبت به سایر روش ها بر شمرده خواهد شد.

 تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

مزیت های درمان ارتودنسی اینویزیلاین

مزیت های استفاده از درمان ارتودنسی اینویزیلاین نسبت به سایر روش ها از نظر رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی، طول مدت درمان و ساده بودن درمان و همچنین موفقیت آمیز بودن نتایج بسیار زیاد است. به عنوان مثال با توجه به اینکه الاینر های اینویزیلاین متحرک و قابل جابجایی هستند، بیماران می توانند هنگام مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و رعایت بهداشت دهان و دندان این براکت ها را از دهان خود خارج کنند و پس از تمیز کردن دهان و دندان خود آن ها را مجدداً در داخل دهان قرار دهند و همین مسئله موجب می‌ شود که بیمار نیازمند رعایت رژیم غذایی خاصی نباشد و در دوره درمان به راحتی بتواند هر غذایی که دوست دارد را میل کند. تنها کافیست بیمار الاینر های اینویزیلاین را از داخل دهان خود خارج کرده و پس از صرف غذا و تمیز کردن دندان ها مجددا آن ها را درون دهان خود قرار دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین یا شفاف چیست؟

علاوه بر این وجود لبه های پلاستیکی در الاینر های اینویزیلاین موجب پیشگیری از ایجاد زخم و التهاب و تورم در لب، لثه و گونه ‌های بیمار می شود و در نتیجه بیماران دوره درمان راحت تری را طی می کنند و نیازی به استفاده از موم برای پوشش دادن بخش‌ های تیز براکت های ارتودنسی نخواهند داشت.

همچنین در این روش نیازی نیست بیمار مدام برای تنظیم مجدد براکت های ارتودنسی به پزشک معالج خود مراجعه کند و تنها کافیست هر ۶ الی ۸ هفته یک بار با مراجعه به مطب ارتودنتیست از نظر پیشرفت درمان ارتودنسی مورد معاینه قرار بگیرد.

 این روش در مقایسه با استفاده از براکت های سنتی ارتودنسی موفقیت آمیز است و با مشکلی روبه‌رو نیست. تنها نکته حائز اهمیت در استفاده از پلاک های اینویزیلاین برای درمان ارتودنسی نحوه مراقبت از بهداشت آن ها است تا از آسیب رسیدن به الاینر ها و یا دهان و دندان در اثر ابتلا به عفونت و باکتری جلوگیری شود. در ادامه این مطلب راهکارهایی برای تمیز کردن الاینر های اینویزیلاین به شما ارائه خواهد شد.

 تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

راهکارهایی برای تمیز کردن الاینر های اینویزیلاین

 برای تمیز کردن الاینر های اینویزیلاین باید مراحلی را سپری کنید. در ابتدا لازم است بدانید استفاده از آب داغ برای تمیز کردن الاینرهای شفاف و  اینویزیلاین نه تنها موجب آسیب رسیدن به الاینر ها و تغییر شکل آن ها می ‌شود، بلکه هیچ تأثیری در ضد عفونی کردن آن ها نخواهد داشت و حتی ممکن است استفاده از آب داغ و دهانشویه یا تمیز کننده های مخصوص برای دندان های مصنوعی، موجب بروز لکه و تیرگی و آسیب رسیدن به الاینرها شود. بهترین راه برای تمیز کردن الاینرهای شفاف استفاده از یک مسواک نرم و خمیردندان فاقد مواد ساینده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز درباره اکسپندر یا وسیع کننده کام

بیمار باید در طول روز حداقل به مدت ۲۰ ساعت الاینر های اینویزیلاین را در داخل دهان خود داشته باشد تا مطمئن شود که نتیجه مورد نظر از درمان ارتودنسی برای وی حاصل خواهد شد. بنابراین ممکن است در شبانه روز مواد غذایی و پلاک ها در اطراف دندان ها و الاینر های اینویزیلاین قرار بگیرند و در نتیجه موجب بروز لکه و تیرگی روی دندان ‌ها شوند و یا موجب افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها باشند. به همین دلیل همواره توصیه می‌ شود زمانی که الاینر های شفاف از داخل دهان بیمار برای خوردن و نوشیدن خارج می شود، بیمار دندان ها را پیش از قرار دادن مجدد الاینر های اینویزیلاین در داخل دهان به خوبی مسواک زده و نخ دندان بکشد تا از وجود هر گونه آلودگی در داخل دهان و دندان خود پیشگیری نماید.

 تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

تمیز کردن پلاک های اینویزیلاین

برای تمیز کردن الاینر های اینویزیلاین می توانید با نسبت نصف- نصف هیدروژن پروکساید و آب ولرم را با یکدیگر مخلوط نمایید. هیدروژن پروکساید می ‌تواند کلیه باکتری هایی که در اطراف براکت های اینویزیلاین تجمع یافته است را نابود کند. توصیه می‌ شود الاینرهای خود را به مدت نیم ساعت در این محلول قرار دهید تا همه باکتری ها از بین بروند و پس از آن الاینرها را از این محلول خارج کرده و آن ها را با آب سرد بشویید. سپس محلولی با نسبت نصف- نصف از آب گرم و سرکه سفید تهیه کرده و مجدداً الاینرهای خود را برای مدت ۳۰ دقیقه در محلول غوطه ور کنید. سپس مجددا آن ها را از داخل محلول خارج کرده و با آب سرد شستشو دهید. اکنون می توانید با استفاده از یک مسواک نرم آن ‌ها را به خوبی مسواک کنید تا اگر ذرات غذا در لابلای آن ها به دام افتاده اند، خارج شوند. بعد از این مرحله دندان های خود را نخ دندان بکشید و مسواک بزنید و اطمینان حاصل کنید که دهان و دندانتان پاکیزه است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اینویزیلاین (invisalign) چیست؟

اکنون می توانید الاینرهای خود را در داخل دهانتان قرار دهید. توجه داشته باشید می توانید بدون انجام غوطه‌ ور کردن الاینرها در داخل محلول های گفته شده، تنها با استفاده از یک مسواک نرم اینویزیلاین های خود را تمیز کنید. با این حال باید دقت کنید که از مسواک نرم استفاده نمایید و از خمیردندان های حاوی مواد ساینده استفاده نکنید تا از آسیب رسیدن به الاینرها پیشگیری شود. همچنین باید توجه داشته باشید در این روش ممکن است مقداری از پلاک ها و مواد غذایی همچنان در اطراف الاینر های اینویزیلاین شما باقی بماند. بنابراین باید دهان و دندان خود را نیز با دقت کافی تمیز کنید تا از بروز عفونت و پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود.

سخن نهایی

 روش درمان ارتودنسی با الاینر های اینویزیلاین به دلیل نامرئی بودن تجهیزات ارتودنسی و طول مدت درمان راحت ‌تر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت در این روش درمانی نحوه مراقبت های بهداشتی از الاینرها است تا از بروز آسیب به دهان و دندان بیماران جلوگیری شود. بنابراین بیماران همواره باید در طول مدت درمان ارتودنسی از تمیز بودن الاینرهای شفاف خود و دندان‌هایشان اطمینان حاصل کنند تا دهان و دندان آن ها در معرض ابتلا به انواع عفونت و پوسیدگی قرار نگیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code