پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

سالانه افراد زیادی برای به‌دست آوردن لبخندی زیبا، اصلاح ناهماهنگی‌ها و ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها، همچنین حفظ سلامت دهان و دندان اقدام به درمان ارتودنسی می‌کنند. امکان دارد این درمان، چالش‌هایی برای شما به وجود آورد. از مهم‌ترین چالش‌های ارتودنسی، در صورت عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی دندان‌ها خواهد بود. در طی دوره درمان و پس از اتمام پروسه‌ ارتودنسی؛ نیاز بوده که دندان‌ها از لحاظ پوسید‌گی توسط ارتودنسیت مورد بررسی قرار گیرند. به همین منظور، توضیحاتی را بازگو خواهیم کرد. در صورتی‌که تمامی نکات ذکر ‌شده مربوط به بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، روند درمانی ارتودنسی را بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای طی خواهید کرد.

چرا دندان ‌ها در طول ارتودنسی دچار پوسیدگی می‌ شوند؟

بسیار شایع است که به مرور زمان، مواد غذایی و مقداری از خوراکی‌ها، در بین براکت ارتودنسی باقی ‌می‌مانند یا به اصطلاح گیر می‌کنند. از این جهت که شرایط رسیدگی و شستشوی دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی سخت‌تر خواهد بود؛ به مرور زمان اطراف براکت‌های نصب شده و مینای دندان‌ها، باکتری‌ها جمع شده و به تدریج پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی اتفاق می‌افتد.

به همین خاطر این مساله باعث می‌شود که بعد از جدا شدن تجهیزات ارتودنسی و براکت دندان، بیمار با عارضه پوسیدگی دندان بعد از ارتودنسی روبه‌رو گردد. یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‎‌های معمول افرادی که متقاضی درمان ارتودنسی هستند عارضه‌ی پوسیدگی دندان طی پروسه درمانی ارتودنسی است.

ذکر این نکته ضروری است که شرایط مراقبت از دندان‌ها، از ابتدای زمانی‌که بریس‌ها و تجهیزات ارتودنسی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، حساس‌تر می‌شوند. توجه داشته باشید که باید بیشتر از قبل، اصول بهداشتی دهان و دندانتان را رعایت کرده تا بتوانید از پوسیدگی در ارتودنسی پیشگیری نمایید. باید بدانید که این براکت‌های ارتودنسی نیستند که باعث ایجاد مشکل می‌گردند. البته که وجود براکت‌ها و تجهیزات ارتودنسی روی دندان‎‌ها، رعایت بهداشت دهان و دندان را سخت می‎‌کنند. اما با مراقبت درست حین درمان، دچار پوسیدگی دندان‌ها نخواهید شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی در دوران بارداری باعث بیماری لثه می ‌شود؟

عوامل شایع در پوسیدگی دندان ها در طول ارتودنسی

از عوامل اصلی به وجود آمدن پوسیدگی در دندان‌های افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند، می‌توان به عدم رعایت منظم و صحیح اصول بهداشتی دهان و دندان، اشاره کرد. شیوه‌ مسواک زدن بسیار مهم است، هرچند تنها مسواک زدن قادر نخواهد بود تمام پلاک‌های دندانی را از بین ببرد و استفاده از نخ دندان نیز توصیه میشود. اگر این کار به درستی و طبق اصول آن انجام نگیرد، می‌تواند باعث پوسیدگی دندان‌هایتان شود.

به‌طور کلی اصلی‌ترین عوامل پوسیدگی دندان‌های افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند، موارد زیر هستند:

  • شیوه و نحوه نادرست استفاده از مسواک و نخ دندان
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، باقی ماندن جرم و مواد غذایی بین مینای دندان‌ها و براکت‌ها
  • عدم ترمیم دندان‌های پوسیده یا مستعد پوسیدگی پیش از انجام درمان ارتودنسی
پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

روش پیشگیری از پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی

با رعایت نکاتی ساده ولی کارآمد حین درمان ارتودنسی، اطمینان داشته باشید که بعد از این درمان از پوسیدگی دندان‌هایتان در امان خواهید ماند. اولین موردی که تمام افرادی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند، باید به دقت و منظم دست کم روزی دو بار؛ صبح‌ها و شب‌ها قبل از خواب، انجام دهند مسواک زدن صحیح است. برای این منظور نوعی از مسواک‌های مخصوص به نام مسواک بین دندانی که با نام مسواک ارتودنسی شناخته شده وجود دارند.

استفاده از دهانشویه نیز از روش‌های بسیار تاثیرگذار در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها به حساب می‌آید. دهانشویه به این دلیل موثر بوده مایع است و می‌تواند راحت‌تر به تمام قسمت‌های بین دندان‌ها، براکت‌ها و سیم نفوذ کند. حتی اگر لثه‌هایتان حساس شده و احساس بدی نسبت به دهانشویه دارید، توصیه می‌کنیم حتما به اجبار، استفاده از آن را در برنامه روزانه خود قراردهید. تا زمان پایان طول درمان ارتودنسی خود این کار را ترک نکنید.

می‌توانید با مشورت متخصص ارتودنسی، لیستی از مواد غذایی که در زمان درمان ارتودنسی مجاز به مصرف آن‌ها نیستید، تهیه فرمایید. توجه داشته باشید که مصرف برخی از مواد غذایی سفت یا چسبناک را در طول دوره درمانتان کنار بگذارید چرا که امکان دارد به دندان‌ها و براکت‌های شما آسیب وارد شود. حتما توصیه‌های دندانپزشک خود در رابطه با منع مصرف غذاهایی که خطر پوسیدگی دندان‌هایتان را افزایش می‌دهند جدی بگیرید. به عنوان مثال از مصرف پاستیل، آدامس، خشکبار، هویج، ته دیگ، ذرت، میوه‌هایی مثل سیب و … خودداری کنید. برای مصرف خوراکی های سفت می‌توانید آن‌ها را آسیاب نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حالت ‌های مختلف رویش دندان عقل

به افرادی که دندان‌های آن‌ها مستعد پوسیدگی است و نگران عارضه پوسیدگی دندان‌هایشان در طول دوره درمان ارتودنسی هستند، پیشنهاد می‌کنیم؛ از گزینه‌های دیگر درمانی ارتودنسی مانند اینویزیلاین استفاده کنند. در این روش این امکان وجود دارد که در زمان خوردن مواد غذایی، الاینر ارتودنسی را از دهان خود بیرون آورند. در این صورت مشکل گیر کردن مواد غذایی در بین دندان‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. در این روش به راحتی می‌توان دندان‌ها را تمیز کرد. علاوه بر آن روشی راحت‌تر برای پر کردن دندان پوسیده، حین پروسه‌ درمانی ارتودنسی خواهد بود. از این جهت که براکت ثابتی در دهان وجود نخواهد داشت.

در طول دوره درمان، به مقدار کافی آب بنوشید. از آدامس‌های بدون قند استفاده کرده، به‌طور منظم تحت نظر متخصص ارتودنسی خود، وضعیت دندان‌هایتان را بررسی کنید. در برنامه غذایی خود، ویتامین سی را جهت تقویت سلامت دهان و دندان‌ها قرار دهید.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

آیا ارتودنسی با وجود دندان ‌های پوسیده امکان ‌پذیر است؟

معمولا بیشتر کسانی که برای ارتودنسی به متخصص مراجعه می‎‌کنند، دندان پوسیده دارند. یکی از دلایل پوسیدگی دندان‌ها، کج بودن و نامنظم بودن دندان‌ها است که رعایت بهداشت دهانی را دشوارتر میسازد. به تعویق انداختن درمان پوسیدگی دندان‌ها به مرور زمان، باعث پیشرفت و شدت‌ یافتن مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان می‌شود. در صورت سهل ‌انگاری در درمان پوسیدگی دندان‌ها، عوارض جدی‌تری به وجود می‌آیند. اگر به موقع درمانی صورت نگیرد، پوسیدگی دندان می‌تواند به عفونت یا حتی از دست دادن دندان، منجر گردد. توجه داشته‌ باشید که همواره، سلامت دندان‌ها و لثه‌های خود را بررسی کرده و در صورت بروز مشکل، اقدام لازم را جهت رفع آن انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باورهای غلط درمورد درمان ارتودنسی

پوسیدگی دندان به قطعیت در روند درمان ارتودنسی، ایجاد مشکل خواهد کرد. متخصص ارتودنسی ابتدا در جلسه اولیه مشاوره‌ خود، وضعیت سلامت دهان و دندان بیمار را چک می‌کند. در صورت وجود بیماری‌ها و مشکلات لثه‌ای و پوسیدگی دندان‌ها، امکان ارتودنسی وجود ندارد. دقت داشته باشید که قبل از درمان ارتودنسی باید ابتدا، درمان آن‌ها از جمله ترمیم دندان‌های پوسیده بیمار انجام شود؛ سپس اقدام به ارتودنسی کرد.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پرسش‌های متداول

درمان با ارتودنسی چقدر زمان‌بر است؟

برای رفع ناهنجاری‌ها و اصلاح فرم دندان‌ها با روش ارتودنسی، مدت زمان مورد نیاز درمان، برای افراد مختلف یکسان نیست. بستگی به شدت ناهنجاری‌ها و نامرتبی دندان‌های بیمار دارد. در نتیجه زمان درمان برای هر شخص متغیر است.

هزینه تقریبی درمان با ارتودنسی چقدر است؟

تعرفه هزینه ارتودنسی دندان در هر سال تغییر می‌کند. هزینه‌های ارتودنسی به موارد زیادی بستگی دارد. نوع درمانی که ارتودنتیست برای شما تشخیص داده و به کار می‌گیرد، درجه‌ بی نظمی و میزان سختی درمان، همچنین جنس تجهیزات و موادی که به کار گرفته می‌شوند، در قیمت تمام شده‌ آن تاثیر مستقیم می‌گذارند. موارد بسیار دیگری وجود دارند که تعیین‌کننده هزینه درمانی شما خواهند بود.

برای درمان پوسیدگی شدید دندان در حین ارتودنسی، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

 بسته به شدت پوسیدگی دندان‌ها، ممکن است لازم باشد تا بخشی از بریس‌های ارتودنسی از روی دندان‌ها برداشته شوند. بعد از درمان و ترمیم پوسیدگی دندان، مجددا بریس‌ها روی دندان‌ها نصب می‌گردند. البته در اکثر مواقع می‌توان بدون برداشتن براکت‌ها، برای درمان پوسیدگی‌ها اقدام کرد.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

جمع بندی

مهم‌ترین و بهترین اقدام شما برای داشتن دندان‌هایی سالم، یکدست و زیبا، رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی که پیش‌تر در این باره صحبت شد، خواهد بود. لازم دندانلازم است بدانید که پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی، باعث تاخیر در سیر درمانی می‌شود. به همین علت افرادی که اقدام به درمان ارتودنسی کرده‌اند، باید بیش از پیش نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان خود، کوشا باشند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code