ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا و کاربرد آن

بی‌شک داشتن دندان‌های زیبا و منظم، لبخند شما را جذاب‌تر خواهد کرد. امروزه بسیاری از افراد به ‌علت محروم بودن از دندان‌های صاف و یک‌دست اعتمادبه‌نفس کافی ندارند و هنگام حضور در میان دیگر افراد بیشتر به‌دنبال گوشه‌گیری هستند؛ اما امروزه با وجود راه‌هایی چون ارتودنسی تمامی افراد می‌توانند از دندان‌های صاف و طرح لبخندی زیبا برخوردار شوند. حتی اگر وضعیت دندان‌ها بسیار حاد باشد باز هم روش ارتودنسی فانکشنال مارا راه چاره خواهد بود. ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا چه کارایی دارند؟ آیا ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا از نظر کیفیت مورد اطمینان است؟

ارتودنسی فانکشنال چیست؟

هنگامی که دندان‌های یک فرد به ‌شکل نامنظم باشند، انجام ارتودنسی به او پیشنهاد می‌شود؛ اما هنگامی که فرد علاوه‌بر نامنظم بودن دندان‌ها با ناهنجاری فک نیز روبه‌رو باشد، متخصص ارتودنسی مربوطه به وی انجام ارتودنسی فانکشنال را پیشنهاد می‌دهد. ارتودنسی فانکشنال به عنوان زیرمجموعه ارتودنسی محسوب می‌شود که تعداد کمی از افراد با آن آشنایی دارند. این نوع ارتودنسی علاوه‌بر مرتب کردن دندان‌ها قابلیت برطرف کردن ناهنجاری فک را نیز دارد؛ به ‌نحوی که به‌جای وارد شدن فشار مستقیم بر دندان‌ها، فشار روی فک فرد وارد می‌شود تا سبب بازشدگی فک شده و دندان‌های نامرتب بتوانند در جای خود قرار گیرند.

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

انواع دستگاه های ارتودنسی فانکشنال

دستگاه‌های مرتبط با ارتودنسی فانکشنال به دو دسته متحرک و ثابت تقسیم می‌شوند. نوع دستگاه ارتودنسی فانکشنال براساس وضعیت دندان‌ها و فک بیمار انتخاب شده و سپس مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور کلی دستگاه فانکشنال متحرک رایج‌تر است. این نوع دستگاه یک ساختار پلاستیکی دارد و فرد آن را روی دهان خود نصب می‌کند. انواع دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال عبارتند از:

دستگاه هربست: این دستگاه مخصوص ارتودنسی فانکشنال ثابت است که باید توسط ارتودنتیست برای درمان اوربایت شدید مورد استفاده قرار گیرد. این نوع دستگاه توسط بیمار قابل جابه‌جایی نبوده و به شکل ثابت روی قوس داخلی دهان جای می‌گیرد.

دستگاه فانکشنال مارا: این دستگاه با عنوان دستگاه مخصوص ارتوپدی و برای جلو کشیدن فک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع دستگاه فانکشنال مارا برای افرادی استفاده می‌شود که دندان‌های جلویی فک بالایی آن‌ها نسبت به دندان‌های جلویی فک پایین بسیار جلوتر قرار گرفته‌اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی که افراد تحت درمان ارتودنسی باید قبل از سفر به آن ها توجه داشته باشند.

فانکشنال دندان تویین بلاک: این دستگاه به عنوان کمک‌کننده برای رشد فک پایین و اصلاح مشکلات اورجت دندان‌های بیمار است‌.

دستگاه فانکشنال اکتیویتور: این نوع دستگاه بیشتر در ارتودنسی متحرک کارایی دارد و باعث ایجاد هماهنگی در بین فک پایین و بالا می‌شود که در مدل‌های متفاوت اکتیویتور V، اکتیویتور H، اکتیویتور کینتور و… موجود است.

دستگاه فانکشنال متحرک بایونیتور: این دستگاه برخلاف دستگاه هربست بوده که برای ارتودنسی فانکشنال متحرک کارایی دارد و باعث اصلاح اوربایت می‌شود. این دستگاه در رشد فک پایین نیز تاثیرگذار خواهد بود.

ارتودنسی متحرک فانکشنال با دستگاه فرانکل: این نوع دستگاه نیز برای انجام ارتودنسی فانکشنال متحرک کارایی دارد که سبب تحریک رشد فک پایین شده و فضای خالی برای رشد دندان‌ها ایجاد می‌کند.

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

ابزار ارتودنسی مارا (MARA) در درمان اوربایت چه تاثیری دارد؟

همان‌طور که بیان شد یکی از دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال دستگاه مارا است که به تصحیح اوربایت یا اورجت کمک می‌کند. این دستگاه توسط بیمار قابلیت جابه‌جایی نداشته و به‌طور ثابت عمل می‌نماید. از این دستگاه با نام سیستم CAM نیز یاد می‌شود که به کمک این سیستم فک پایین بیمار به جلو هدایت شده تا دندان‌های جلویی از حالت نامرتب خارج شوند و از آن با عنوان یک دستگاه عملکردی نیز یاد می‌گردد.

در طراحی دستگاه مارا یک بازوی افقی در قسمت قوس پایین دستگاه استفاده شده که سبب دور شدن گوشه‌های دهان از روکش استیل ضدزنگی که روی دندان‌ آسیاب اول قرار گرفته خواهد شد. در کل تنها راه برای آن‌که بیمار توانایی گاز زدن داشته باشد این است که فک پایین به سمت جلو کشیده شود.

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

مزایای ابزار ارتودنسی مارا

از سری مزایای ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌طور‌ دائم روی دندان‌ها قرار دارد.
  • توسط بیمار قابل جابه‌جایی نیست.
  • از بیرون دهان به‌صورت نامرئی است و قابل دیدن نیست.
  • هیچ اتصالی بین فک پایین و بالا وجود ندارد.
  • حین درمان با بریس قابل استفاده است.
  • بیمار به هر اندازه که می‌خواهد می‌تواند فک خود را باز کند.

معایب ابزار ارتودنسی مارا

از سری معایب ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ایجاد تحریک در گونه برای برخی از بیماران
  • در افرادی که دچار اوربایت شدید هستند تاثیرگذار نخواهد بود.
  • در بیماران دچار اپن بایت اثرگذار نیست.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان مدت درمان ارتودنسی را کوتاه تر کرد؟

کارایی ابزار ارتودنسی مارا

ابزار ارتودنسی مارا نیز مانند سایر تجهیزات ارتودنسی فانکشنال، با تغییر موقعیت دندان‌ها، اوربایت را اصلاح می‌کند. در رابطه با اصلاح‌کننده‌های کلاس دو اوربایت همچون MARA (‌همچنین تویین بلاک، هربست، فرانکل و…) دندان‌های پایین فرد به سمت جلو حرکت خواهند کرد؛ در صورتی که دندان‌های فوقانی به سمت عقب کشیده می‌شود و باعث مخفی شدن اندازه‌های واقعی فک می‌گردد. گاهی بر کشیدگی صورت نیز تاثیرگذار خواهد بود. ناگفته نماند برخلاف آن‌که متخصص ارتودنسی امیدوار است که ابزارهای فانکشنال باعث ایجاد رشد بیشتر فک نسبت به حالت عادی خود شوند؛ اما هیچ‌ گونه شواهد علمی معتبری از این مورد وجود ندارد. با این حال، در کاهش اوربایت تاثیرگذار هستند و صرف نظر از نتیجه نهایی می‌توانند برای بسیاری از بیماران مفید واقع شوند.

طرز نگهداری از دستگاه مارا

از ارتودنسی فانکشنال مارا باید در حدود ۹ الی ۱۲ ماه استفاده کرد. شما به عنوان کسی که از مارا استفاده می‌کنید می‌بایست جهت استفاده راحت‌تر از این دستگاه موارد زیر را انجام دهید.

  • در هفته‌ اول درد ناشی از این ابزار تا حدی شدید است، به همین علت از مصرف غذاهای سفت خودداری کنید. برای برطرف کردن گرفتگی عضلات فک باید از کمپرس گرم استفاده کرد و اگر این گرفتگی بسیار شدید بود؛ می‌بایست داروی مسکن مصرف نمایید.
  • برای کاهش درد گوشه لپ توسط ابزار ارتودنسی باید موم ارتودنسی استفاده شود.
  • اگر دندان‌های عقب شما روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و شما به ‌راحتی نمی‌توانید غذا میل نمایید؛ هیچ جای نگرانی نیست. با گذشت زمان این درد درمان شده و بهتر است در طول این مدت با دندان‌های جلویی خود غذا را بجوید.
  • هنگام مسواک زدن از تمیز شدن تاج دندان‌های عقب خود به‌ خوبی اطمینان یابید تا هیچ ‌گونه غذایی در بین دندان‌ها باقی نماند.
  • گاها بند بازو دستگاه شل می‌شود. در چنین مواقع برای به ‌راحتی بند بازو را خارج کنید و هر چه سریع‌تر به متخصص مراجعه نمایید تا بند بازو مجدد نصب شود.

زمان درمان ارتودنسی فانکشنال مارا چقدر است؟

انجام ارتودنسی فانکشنال در دو مرحله صورت می‌پذرد. در مرحله اول استخوان‌های فک بالا و پایین دچار جابه‌جایی می‌شوند که به ۹ الی ۱۸ ماه زمان نیاز خواهد بود؛ البته بسته به نوع ناهنجاری متغیر است. در مرحله دوم بیمار به استفاده از بریس‌های ارتودنسی نیاز خواهد بود که این مدت نیز بین ۹ الی ۱۸ ماه زمان نیاز دارد؛ اما گاها این مدت زمان طولانی‌تر نیز می‌شود.

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

سوالات متداول

  1. آیا ارتودنسی فانکشنال با ابزار مارا همواره با درمان کامل همراه است؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی باعث بوی بد دهان می شود؟

باید بیان کرد صددرصد هیچ‌ گونه تضمینی وجود ندارد که به‌طور کامل درمان انجام شود. در نظر داشته باشید هنگامی که از ارتودنسی نوع متحرک استفاده می‌نمایید، اگر با ارتودنتیست خود همکاری نکرده و در زمان‌های مقرر شده از دستگاه استفاده نکنید؛ بدون شک نتیجه مورد نظر کسب نخواهد شد. موضوع عدم همکاری هیچ‌ ارتباطی با انواع دستگاه‌های ارتودنسی فانکشنال ندارد.

  1. هزینه ارتودنسی فانکشنال مارا چقدر است؟

این هزینه ارتودنسی نیز با سایر درمان‌های ارتودنسی تفاوت چندانی ندارد. امروزه با روند صعودی نرخ قیمت‌ها هزینه ارتودنسی فانکشنال و در طی آن تجهیزات مورد نظر آن نیز در حال افزایش است و مواردی چون میزان ناهنجاری، مقدار عقب بودن فک، مطب دندانپزشک و… در محاسبه قیمت تاثیرگذار هستند و این میزان هزینه برای هر دندانپزشک متفاوت خواهد بود‌.

  1. U مارا چیست؟

یو مارا (U MARA) به عنوان جایگزین مناسب برای افزایش میزان کارایی ابزار MARA در هنگام مواجهه با موارد حاد اوربایت به شمار می‌رود. در مواردی که فک زیرین به سمت جلو حرکت می‌کند یک اپن بایت خلفی با اندازه بزرگ موجود است که باعث می‌شود تا بیمار با مشقت بازوی بالایی و حلقه پایین را به‌طور دقیق با یکدیگر منطبق نماید؛ به همین خاطر اصلاح U با برعکس کردن حلقه پایین برای افزایش چند میلی‌متری تعامل عمودی بین آرنج فوقانی و بازوی پایین این معظل را برطرف خواهد کرد.

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

ابزار ارتودنسی فانکشنال مارا

کلام پایانی

ارتودنسی فانکشنال زیرمجموعه‌ای از ارتودنسی به حساب می‌آید. ابزارهای گوناگونی در ارتودنسی فانکشنال وجود دارند که ابزار مارا یکی از آن‌ها است و بیشتر برای بیمارانی که دچار مشکلات ناهنجاری فک کلاس دو هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیشتر افرادی که فک پایین آن‌ها عقب‌تر از فک بالایی است توصیه می‌شود تا از دستگاه فانکشنال مارا استفاده کنند و فک پایین را به سمت جلو حرکت دهند. همچنین میزان هزینه‌ انواع دستگاه‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code