مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین یا شفاف چیست؟

در این نوشته می خوانید:

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که در هنگام دیدن خود در آینه دلتان بخواهد که دندان‌های صاف و مرتب و به تبع آن لبخندی زیبا داشته باشید؟ آیا از انجام ارتودنسی به خاطر براکت‌های فلزی و عدم زیبایی آن‌ها استقبال نمی‌کنید؟

اگر پاسخ شما به پرسش‌های بالا مثبت است باید بگوییم که بهترین راه برای رفع عیوب ظاهری ناشی از بی نظمی دندان شما استفاده از الاینر شفاف یا اینویزیلاین خواهد بود. این وسیله که توانسته جایگزین بسیار خوبی برای ارتودنسی‌های ثابت و براکت فلزی باشد به خاطر نامرئی بودن طرفداران بسیاری پیدا کرده است. چرا که این گونه افراد می‌توانند بدون به وجود آمدن هیچ خللی در زیبایشان به راحتی لبخند بزنند. در ادامه می‌خواهیم در مورد اینکه مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین یا شفاف چیست و این وسیله مناسب چه کسانی است اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

الاینر اینویزیلاین چیست؟

اگر بخواهیم الاینر اینویزیلاین را به صورت مختصر برای شما شرح دهیم باید این گونه گفت که الاینرها نوعی ارتودنسی نامرئی هستند که برای افرادی که بی نظمی دندان‌های آن‌ها ناچیز است مناسب خواهد بود. بیشترین طرفداران الاینرها افرادی هستند که به خاطر موقعیت شغلی یا دلایل شخصی خود تمایلی ندارند تا اطرافیان متوجه ارتودنسی دندان‌های آن‌ها شوند. از این رو آن‌ها به جای استفاده از ارتودنسی‌های ثابت و براکت‌های فلزی به سراغ الاینر اینویزیلاین‌ یا ارتودنسی‌های نامرئی می‌روند.

الاینرهای اینویزیلاین‌در واقع پلاک‌های شفافی هستند که از جنس ترموپلاستیک بوده و به صورت تخصصی برای هر فرد در لابراتوار دندانسازی ساخته می‌شود. این وسیله بیشتر مناسب افرادی است که دندان‌های آن‌ها دارای بی نظمی ملایم یا متوسط بوده و فاصله بین دندان‌هایشان اندک باشد. جالب است بدانید که الاینرهای اینویزیلاین‌ برخلاف ارتودنسی‌های ثابت، وسیله‌ای متحرک بوده و بیمار می‌تواند به راحتی و در شرایط ضروری آن‌ها را از دهان خارج کرده و پس از آن به راحتی در دهان خود قرار دهند.

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

الاینر شفاف چه کاربردی دارد؟

اگرچه در ابتدا از الاینرهای اینویزیلاین‌ برای درمان مشکلات دندان استفاده می‌شد اما اکنون این وسیله قادر به اصلاح موارد زیر نیز است.

  • درمان فاصله زیاد بین دندان‌ها به خاطر بزرگ بودن فضای فک
  • درمان فشردگی دندان‌ها که به خاطر کوچک بودن فضای فک روی می‌دهد.
  • درمان کراس بایت
  • درمان جلوتر بودن غیر طبیعی دندان‌های فک پایین نسبت به فک بالا یا همان آندربایت
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان بدون استفاده از بریس، دندان ها را صاف و مرتب کرد؟

فواید الاینر اینویزیلاین

از جمله فواید و مزیت‌های الاینر اینویزیلاین‌ عبارت است از:

ظاهری زیبا و شفاف

همان ‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مزیت استفاده از الاینر اینویزیلاین‌، شفاف و بی رنگ بودن آن‌ها است. از این رو افرادی که تمایلی به ارتودنسی با براکت‌های فلزی را ندارند می‌توانند با کمال میل با انجام الاینرهای اینویزیلاین‌ عیوب دندانی خود را برطرف نمایند.

متحرک بودن

قطعا استفاده از براکت‌های فلزی در ۲۴ ساعت شبانه روز و چندین ماه می‌تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد. از این رو برای داشتن دندان‌هایی منظم، بهترین راه الاینرهای شفاف است؛ بنابراین بیمار می‌تواند در هر زمانی که بخواهد مانند مراسمات مهم و شرایط اجتماعی حساس به راحتی الاینرها را از دهان خود بیرون آورده و پس از سپری کردن مراسم خود، آن‌ها را مجددا در دهان قرار دهد.

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

بهبود اعتماد به نفس

از آنجایی که استفاده از الاینرهای اینویزیلاین به هیچ عنوان جلب توجه نمی‌کند، بنابراین فرد می‌تواند با اعتماد به نفس بالا صحبت کرده یا لبخند زیبایی را بر لب داشته باشد.

عدم محدودیت در رژیم غذایی و مسواک زدن

اگر در فکر استفاده از الاینر اینویزیلاین هستید باید بدانید که هنگام غذا خوردن و مسواک زدن می‌بایست آن‌ها را از دهان خود خارج نمایید. بدین خاطر استفاده از این وسیله هیچ گونه محدودیتی در برنامه غذایی شما ایجاد نخواهد کرد.

محافظت از سطح دندان‌ها

الاینر اینویزیلاین را می‌توان یک محافظ بسیار خوب برای دندان‌ها نیز دانست؛ چرا که وجود آن‌ها می‌تواند دندان‌ها را از آسیب‌دیدگی و ساییدگی حفظ نماید. از دیگر مزایای این ارتودنسی متحرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم مشکل در گفتار هنگام برخورد الاینر با زبان
  • دوره درمان کوتاه
  • کاهش بیماری‌های دهان و دندان به خاطر آسان‌تر بودن رعایت بهداشت در این نوع ارتودنسی
  • مراجعه کمتر به ارتودنتیست
مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

معایب الاینر اینویزیلاین

همان‌طور که انجام هر کاری مزایا و معایبی را در کنار یکدیگر دارد، انجام الاینر اینویزیلاین نیز در کنار مزایای گفته شده در بالا معایبی هم دارد که توجه به آن‌ها الزامی است. از جمله معایب این روش عبارت است از:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  غذا خوردن در هفته اول پس از گذاشتن بریس ارتودنسی

برطرف شدن تمامی ناهنجاری‌ های دهان و دندان

از آنجایی که استفاده از الاینر اینویزیلاین تنها برای عیوب و ناهنجاری‌های مختصر دندان توصیه می‌شود، بنابراین برای ناهنجاری‌های شدید لازم است تا در مواردی از ارتودنسی‌های ثابت نیز کمک گرفته شود.

وابسته بودن نتیجه نهایی به تعهد بیمار

اگر فکر می‌کنید که فردی فراموشکار هستید یا نمی‌توانید متعهد شوید که در روز حدود ۱۷ الی ۲۲ ساعت از الاینر استفاده نمایید باید به شما بگوییم که استفاده از الاینر اینویزیلاین به هیچ عنوان برای شما مناسب نخواهد بود. چرا که استفاده از این وسیله در مدت زمان تعیین شده علاوه بر آنکه روند درمان را طولانی‌تر می‌کند نتیجه دلخواه را برای بیمار به همراه نخواهد آورد.

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

هزینه بالای الاینرها نسبت به براکت های معمولی

استفاده از الاینر اینویزیلاین نیازمند پروسه‌های گران قیمت و پیچیده لابراتواری بوده که همین امر هزینه آن را نسبت به ارتودنسی‌های ثابت افزایش داده است.

مراقبت ویژه از الاینر

در استفاده از الاینر می‌بایست توجه داشته باشید که در هر بار خارج کردن آن از دهان باید آن را به خوبی تمیز کرده و در جای مخصوص خود قرار دهید. عدم توجه به این مورد موجب می‌شود تا الاینر شما پس از مدت زمان کوتاهی دچار تغییر رنگ شده و از زیبایی آن کاسته شود و آسیب ببیند.

درآوردن الاینر در هنگام غذا خوردن

اگر می‌خواهید برای رفع عیوب دندان‌های خود  از الاینر اینویزیلاین استفاده نمایید باید توجه داشته باشید که در هر بار مصرف خوراکی و نوشیدنی به جز آب، لازم است آن‌ها را از دهان خود خارج نمایید. از این رو اگر دائما در جلسات یا مهمانی‌هایی هستید که نمی‌توانید آن‌ها را از دهان خود خارج نمایید باید به شما بگوییم که استفاده از الاینر به هیچ عنوان برای شما مناسب نخواهد بود. چرا که خوردن مواد غذایی و نوشیدنی در هنگامی که الاینر در دهان خود دارید موجب تغییر رنگ آن‌ها می‌شود.

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

احتمال آسیب دیدگی الاینرها در برابر گرما

همان‌ طور که می‌دانید الاینرهای اینویزیلاین برخلاف براکت‌های فلزی از جنس پلاستیک هستند که همین امر موجب می‌شود تا در برابر گرما به سرعت دچار حساسیت شده و آسیب ببیند.

الاینر شفاف مناسب چه کسانی است؟

استفاده از الاینرهای شفاف در درمان ناهنجاری‌های اندک دندان و فک می‌تواند به خوبی اثر بخش باشد. از این رو استفاده از این نوع ارتودنسی به افراد زیر توصیه می‌شود.

  • افرادی که فاصله اندکی در بین دندان‌های خود دارند.
  • بیمارانی که به صورت جزئی با بی‌نظمی دندان‌های خود مواجه هستند.
  • آن دسته از افرادی بازیگر، خواننده، کارمند، دانشجو و… بوده و به خاطر حفظ اعتماد به نفس خود نمی‌خواهند تا اطرافیان متوجه استفاده از دستگاه ارتودنسی آن‌ها شوند.
مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

هزینه ارتودنسی نامرئی یا الاینر اینویزیلاین

به طور کلی هزینه انجام ارتودنسی نامرئی به عوامل مختلفی بستگی دارد که به شرح زیر است.

  • مهارت و تخصص ارتودنتیست
  • شدت مشکلات دندان‌ها و بی‌نظمی آن‌ها
  • نوع روش مناسب در درمان بیمار
  • تعداد الاینرهای مورد نیاز
  • انجام ارتودنسی نامرئی در کلینیک‌های تخصصی ارتودنسی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات لثه در طول دوران ارتودنسی و راه‌ های مقابله با آن

سوالات متداول

  • آیا انجام ارتودنسی نامرئی موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

افرادی که اقدام به انجام ارتودنسی نامرئی می‌کنند می‌بایست در دوره درمان برای جلوگیری از تشکیل پلاک و بروز پوسیدگی، مرتب اجزای ارتودنسی متحرک را از دهان خارج کرده و دندان‌ها را به طور کامل نظافت نمایند. بنابراین می‌بایست الاینرها به طور مرتب شست‌وشو داده شده و در هنگام درآوردن از دهان در جایگاه مخصوص قرار داده شوند.

  • استفاده از الاینر اینویزیلاین‌ها چند ساعت در روز توصیه می‌شوند؟

برای اثربخش بودن نتیجه الاینر اینویزیلاین می‌بایست در طول شبانه‌روز حداقل ۱۷ الی ۲۲ ساعت استفاده شود و تنها در هنگام غذا خوردن و مایعات رنگی آن‌ها را از دهان خارج نمود.

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

  • آیا انجام ارتودنسی نامرئی دردناک است؟

اگرچه ممکن است فردی که ارتودنسی نامرئی انجام می‌دهد در ابتدای درمان کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشد، اما باید بداند که این امر طبیعی است. چرا که فشار وارد شده از طریق الاینرها به فک و دندان بسیار سبک و ملایم است و پس از گذشت چندین ساعت برطرف می‌شود.

  • آیا استفاده از الاینر اینویزیلاین موجب تغییر شکل صورت می‌شود؟

از آنجایی که الاینرها ارتودنسی نامرئی هستند، بنابراین استفاده از آن‌ها هیچ گونه تاثیری روی چهره فرد نخواهد گذاشت و به مرور زمان دندان‌های بیمار مرتب شده و چهره بهتری نیز پیدا می‌کند.

  • آیا ارتودنسی‌های نامرئی دچار لک می‌شوند؟

افرادی که از الاینرهای اینویزیلاین‌ استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که در زمان سرو هرگونه خوراکی لازم است تا آن‌ها را از دهان بیرون آورده و چندین بار در روز نیز تمیز نمایند. عدم توجه به این نکات به مرور زمان موجب لک شدن الاینر ارتودنسی نامرئی و بد شکل شدن آن‌ها خواهد شد.

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

مزایا و معایب الاینر اینویزیلاین

سخن پایانی

بدون شک داشتن لبخندی جذاب به همراه دندان‌هایی صاف و یک‌دست آرزوی هر شخص است. از این رو بسیاری از افراد برای درمان عیوب دندان‌های خود به سراغ انجام ارتودنسی می‌روند. در این میان برخی به خاطر شکل نامناسب ارتودنسی‌های فلزی از انجام آن سرباز می‌زنند. در این خصوص لازم است بگوییم که انجام الاینر اینویزیلاین‌ یا همان ارتودنسی‌های نامرئی بهترین راه برای رفع مشکلات دندان این افراد خواهد بود. در بالا سعی بر آن داشتیم تا در مورد اینکه مزایا و معایب الاینر اینویزالاین‌ها چیست اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا با آگاهی کامل به سراغ انجام این روش بروید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code