ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی برای دستیابی به دندان‌هایی صاف و یکدست و همچنین طرح لبخندی زیبا است. حال سوالی که همواره از سوی مراجعه‌کنندگان مطرح می‌گردد، تفاوت ارتودنسی متحرک با ارتودنسی ثابت است. برای انجام ارتودنسی می‌بایست به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده تا براساس عوامل تعیین‌کننده مانند میزان نامرتب بودن دندان‌ها، اختلال فک و…، ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک برای شما انجام گیرد. با انجام ارتودنسی ثابت یا متحرک به‌راحتی می‌توانید لبخند را به چهره خود بازگردانید. استفاده از ارتودنسی ثابت مورد تایید است یا ارتودنسی متحرک؟ چه کسانی به ارتودنسی ثابت نیاز دارند؟

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

انجام ارتودنسی متحرک یکی دیگر از روش‌های درمانی برای صاف و یکدست کردن دندان‌های به‌هم ریخته است؛ چراکه حرکت‌ و جابه‌جایی‌های دندانی صورت گرفته در روش ارتودنسی متحرک، برای اصلاح این عارضه مناسب خواهد بود. به کارگیری روش ارتودنسی متحرک دندان برای برطرف ساختن ناهنجاری‌های استخوان فک در سنین رشد از کارایی بسیاری برخوردار است. اگر ناهنجاری دندان‌ها شدید باشد، برای به دست آوردن نتیجه ایده‌آل از ارتودنسی ثابت استفاده خواهد شد.

در ارتودنسی متحرک، ارتودنتیست در ابتدا یک قالب از فک پایین و بالا بیمار تهیه کرده و سپس پلاک‌های متحرک باتوجه به سایز دهان بیمار آماده خواهند شد. همچنین فرد می‌تواند ارتودنسی متحرک را در حین مسواک زدن و غذا خوردن از دهان خارج کند. رعایت بهداشت در این زمان بسیار حائز اهمیت است. به‌طور کلی ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی ثابت روشی آسان‌تر بوده و احتمال پوسیدگی دندان‌ها به دلیل راحت تر بودن رعایت بهداشت دهانی کمتر از ارتودنسی ثابت خواهد بود.

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت

در بین انواع ارتودنسی دندان، انجام ارتودنسی ثابت یک روش بسیار تاثیرگذار است. با استفاده از ارتودنسی ثابت به کمک ارتودنتیست و نظارت وی می‌توان بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان را در بازه زمانی معین درمان کرد. البته در وضعیت کلی، روش ارتودنسی ثابت برای حرکت کردن دندان ها و مرتب نمودن دندان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دچار به‌هم ریختگی زیادی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ارتودنسی در دوران بارداری باعث بیماری لثه می ‌شود؟

در ارتودنسی ثابت براکت‌های ارتودنسی به کمک چسب مخصوص ارتودنسی روی دندان‌ قرار می‌گیرند. سپس براکت‌ها به کمک کش و سیم مخصوص به یکدیگر متصل می‌گردند. در انجام ارتودنسی ثابت بیمار باید دستگاه مخصوص ارتودنسی را تا آخر دوره درمان در دهان خود قرار دهد؛ اما باید گفت که این روش به‌دلیل نظارت و تسلط بیشتر ارتودنتیست در تمامی مراحل درمان، نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

 

مزایا و معایب ارتودنسی متحرک و ثابت

در استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک به دقت بیشتری از سمت بیمار به نسبت ارتودنسی ثابت نیاز است و اگر فرد به‌صورت دائم از این وسیله استفاده نکند اثرگذاری این دستگاه کاهش می‌یابد.

مزایای ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی ثابت از یک‌سری مزایا برخوردار بوده که براساس نیاز فرد، متخصص تشخیص می‌دهد که بیمار باید از ارتودنسی متحرک استفاده کند یا ثابت. از سری مزایا ارتودنسی متحرک می‌توان به برخورداری از قابلیت تنظیم و جابه‌جایی آن اشاره کرد. در ارتودنسی متحرک می‌توانید بدون نیاز به مراجعه به ارتودنتیست آن را از دهان خارج کرده یا جابه‌جا کنید.

همچنین براساس نوع نیاز خود می‌توانید جهت انجام فعالیت‌های روتین روزانه از جمله غذا خوردن، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و… ارتودنسی متحرک را از دهان خارج نمایید؛ اما می‌بایست به این مدت زمان توجه کرده و در کوتاه‌ترین زمان آن را مجددا در دهان قرار دهید. ناگفته نماند که افراد به خاطر همین ویژگی ها، به ارتودنسی متحرک در مقایسه با ارتودنسی ثابت، علاقه بیشتری دارند.

معایب ارتودنسی متحرک

این روش زیبایی – درمانی معایبی نیز به همراه داشته که به شرح زیر هستند:

ارتودنسی متحرک معمولاً برای موارد و اختلالات پیچیده‌تر مناسب نبوده و نتایج آن ممکن است محدودتر باشند. همچنین عملکرد متحرک دستگاه نیازمند همکاری و عهده‌داری فرد بوده و در صورت عدم استفاده منظم و صحیح، تاثیر آن کاهش می‌یابد. استفاده از این روش در مقایسه با ارتودنسی ثابت بخصوص در موارد پیچیده، به مدت زمانی بیشتری نیاز دارد.

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

تفاوت ارتودنسی متحرک و ثابت

تفاوت بین ارتودنسی متحرک و ثابت از اهمیت بسیاری برخوردار است و هر دو جهت سلامت دندانی، رفع مشکلات و ناهنجاری های دندان و فک و به وجود آوردن طرح لبخندی زیبا نقش بسزایی دارند. در ارتودنسی ثابت دندان‌ها به کمک براکت‌ها به جایگاه خود بازمی‌گردند. در واقع افراد بزرگسال در مقایسه با کودکان به زمان بیشتری برای بهبود نیازمند هستند. از جمله تفاوت‌های ارتودنسی ثابت و متحرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر ارتودنسی در بهبود مشکلات گوارشی

روش درمان

از مهم‌ترین تفاوت‌های ارتودنسی ثابت و متحرک می‌توان به روش درمان آن‌ها اشاره کرد. در انجام ارتودنسی ثابت پس از نصب براکت‌ها امکان برداشتن آن‌ها پیش از پایان درمان وجود نداشته؛ اما در ارتودنسی متحرک بیمار در حین انجام کارهای روتین روزانه خود امکان خارج کردن دستگاه های ارتودنسی از دهان را دارد.

بهداشت دهان و دندان

به‌طور کلی رعایت بهداشت دندان و دهان از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ که بیمار می‌بایست در هر شرایطی آن را انجام دهد. اگر از ارتودنسی متحرک استفاده می‌کنید در حین درمان امکان خارج کردن آن از دهان وجود دارد و به‌راحتی می‌توانید از مسواک و نخ دندان استفاده نمایید؛ اما در ارتودنسی ثابت امکان خارج کردن براکت‌ها وجود نداشته و باید از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده کنید؛ چراکه باقی ماندن مواد غذایی و پلاک بین دندان‌ها خطر پوسیدگی دندان ها در دوران ارتودنسی را افزایش خواهد داد.

مصرف مواد غذایی

اگر از ارتودنسی متحرک استفاده می‌کنید در حین غذا خوردن می‌توانید آن را از دهان خارج کنید؛ چراکه خوردن برخی از مواد غذایی چسبناک و سفت با وجود براکت سخت خواهد بود. همچنین اگر ارتودنسی ثابت دارید، این موضوع مشکلاتی را برای شما ایجاد کرده و گاها سبب شکسته شدن براکت‌ها خواهد شد که در نهایت می‌تواند مدت زمان درمان را افزایش دهد. در نتیجه بهتر است که در حین ارتودنسی از رژیم غذایی مناسب با نوع درمان خود بهره ببرید.

زمان درمان

به شکل کلی زمان درمان ارتودنسی متحرک و ثابت به مسائلی چون نوع و شدت ناهنجاری، سن بیمار، میزان همکاری وی و… بستگی دارد. ارتودنسی ثابت به‌صورت معمول برای ناهنجاری‌هایی با شدت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و درمان از این طریق، در حدود ۲ سال به طول خواهد انجامید؛ اما درمان ارتودنسی متحرک در حدود ۶ ماه الی ۱ سال زمان نیاز خواهد داشت. اگر در حین استفاده از ارتودنسی متحرک از توصیه‌های ارتودنتیست خود به‌خوبی پیروی نکنید، روند درمان شما با اختلالاتی مواجه خواهد شد. ناگفته نماند که که افراد از شرایط متفاوتی برخوردار هستند و زمان‌های بیان شده با در نظر گرفتن شرایط خاص، کمتر یا بیشتر می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ابزار بایونیتور ارتودنسی

شرایط بیمار

معمولا انجام ارتودنسی به روش متحرک برای افرادی با سن کم کاربردی تر است؛ چراکه دستگاه‌های ارتودنسی متحرک به‌خوبی قادر به ایجاد تغییر در موقعیت دندان‌ها بوده و می‌توانند برای برطرف کردن ناهنجاری‌های مربوط به فک مورد استفاده قرار گیرند. در سن بالا به‌دلیل تکمیل شدن رشد استخوان فک، معمولا این دستگاه‌ها نمی‌توانند کارایی مثبتی را از خود نشان دهند و به همین منظور لازم است تا از ارتودنسی ثابت استفاده شود.

هزینه درمان

به‌طور کلی هزینه‌های ارتودنسی متحرک و ثابت ممکن است براساس میزان ناهنجاری، متغیر باشند و همچنین به عوامل مختلفی بستگی دارند؛ از جمله این عوامل می‌توان به موقعیت مکانی کلینیک دندانپزشکی، تخصص و تجربه ارتودنتیست، زمان درمان مورد نیاز هر فردی و… اشاره کرد.

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

سوالات متداول

میان ارتودنسی متحرک و ثابت کدام یک بر دیگری برتری دارد؟

هیچ کدام از این دو روش به‌طور قطع بر دیگری برتری ندارد. هر دو روش دارای مزایا و محدودیت‌هایی هستند و انتخاب بین آن‌ها به نیازها، هدف‌ها و شرایط فردی شما وابسته است. بهترین کار برای تعیین روش مناسب برای انجام این کار، مشاوره با یک ارتودنتیست خواهد بود.

تفاوت‌های ارتودنسی متحرک با ارتودنسی ثابت کدام‌ها هستند؟

این دو روش درمانی زیبایی تفاوت‌های با یکدیگر دارند که به شرح زیر هستند.

  • روش درمان
  • بهداشت دهان و دندان
  • مصرف مواد غذایی
  • مدت زمان مورد نیاز برای درمان
  • شرایط بیمار
  • هزینه‌های مورد نیاز برای درمان

آیا می‌توان با دستگاه‌های ارتودنسی متحرک غذا خورد؟

بله؛ با دستگاه‌های ارتودنسی متحرک به این دلیل که می‌توان در هنگام صرف غذا آن‌ها را از دهان خارج کرد، غذا خوردن با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد.

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت

سخن پایانی

ارتودنسی متحرک و ارتودنسی ثابت دو روش درمانی زیبایی هستند که با یکدیگر تفاوت دارند و هر بیمار براساس نوع مشکل خود می‌بایست بنابر تشخیص متخصص ارتودنسی از یکی از این دو روش استفاده کند. ناگفته نماند که از نظر بازه زمانی و میزان هزینه‌ این دو روش ارتودنسی با یکدیگر متفاوت هستند. براساس نظر ارتودنتیست و مراجعه‌کنندگان، کار با ارتودنسی متحرک به نسبت آسان‌تر است. همچنین شما برای رعایت بهداشت بهتر دهان و دندان خود با ارتودنسی ثابت گاها دچار مشکل خواهید شد؛ اما دستگاه های ارتودنسی متحرک را در حین مسواک زدن می‌توان از دهان خارج کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code